OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Návraty kapiel, ktoré najväčší podiel svojej slávy zožali na scéne v polovici deväťdesiatych rokov, sú pre toto obdobie vcelku príznačné (nepísal som o tom už niekde?). Sem tam sa niečo vydarí, no väčšinou ide skôr o predsmrtný kŕč. Na mieste je otázka, či je dnes ešte možné prísť s albumom číreho pagan(-black)metalového strihu, ktorý by zaujal. Ak sa pozrieme na nulový kariérny vývoj Vratyasa Vakyasa z hudobného hľadiska, predchádzajúca odpoveď je jasná a výsledný verdikt zostáva len na osobných sympatiách a preferenciách.
FALKENBACH ako pohanská „show“ jedného muža zaujal na sklonku minulého tisícročia. Sám som sa vtedy snažil získať nejakú tú jeho nahrávku, tak nekritický opisovanú v papierových zinoch. Spomienky bývajú pozitívnejšie než aktuálna realita, a tak som pristupoval k „Tiurida“ s opatrným optimizmom. „Heralding The Fireblade“ si občas pustím, ale hneď od počiatku vo mne vzbudila novinka skôr skepsu. Nejaký zásadný vývoj by v tomto prípade neočakával nikto a je dosť príkladov kapiel, ktoré aj bez výrazných žánrových presahov dokážu vyprodukovať svoju kvalitu. „Tiurida“ však trpí zásadným syndrómom nudy, ktorej hladinu len jemne rozčerí občasne zaujímavý motív. Výpravný charakter, typická charizma a miestami dobrá náladotvorba môžu byť pozitívnymi bodmi nahrávky. Na druhej strane primitívna párakordová melodická výstavba s povinne znejúcim zakomponovaním akustických gitár a spev, ktorý zriedka opúšťa jednu tóninu, zrážajú body strmo dole.
Na takto nevýraznú prezentáciu sme si u FALKENBACH zvykli, avšak tento nedostatok suplovalo charakteristické obrazotvorné fluidum. Toto je tentokrát skryté pod kompozičnou ťažkopádnosťou a prejsť sa cez stopáž albumu bez újmy predstavuje problém. O to väčší, že tu máme predchodcov, ktorí sú kvalitatívne lepší. Rovnaký zvuk, podobné aranže a monotónna výstavba skladieb bez nápadov sú zjavné negatíva, ktoré sa nedajú prepočuť. Prílišnú jednoduchosť tu nedokáže maskovať ani skrývanie sa za klamlivý opar monumentálnej atmosféry. V sumári mi vždy príde jednoduchšie siahnuť po ktoromkoľvek predchodcovi „Tiurida“, prípadne po inštrumentálne vyspelejších dielach (napr. od CALES).
Charakteristické fluidum minulých nahrávok je na „Tiurida“ prebité pričastým opakovaním motívov a celkovou jednoduchosťou. Preto je lepšie siahnuť po nich, ako sa trápiť s novinkou.
5 / 10
Vratyas Vakyas
- všetko
Hostia:
Tyrann
- vokály
Hagalaz
- gitary, klávesy
Boltthorn
- bicie
Alboin
- basgitara
1. Intro
2. ...Where His Ravens Fly...
3. Time Between Dog and Wolf
4. Tanfana
5. Runes Shall You Know
6. In Flames
7. Sunnavend
8. Asaland (Bonus Track)
Tiurida (2011)
Heralding - The Fireblade (2005)
Ok Nefna Tysvar Ty (2003)
Magni Blandinn Ok Megintiri (1998)
En Their Medh Riki Fara (1996)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 44:25
Produkce: Patrick Damiani
Studio: Tidalwave Studio
Album „Tiurida“ je světlým příkladem toho, že původní pagan metal může být zatraceně zajímavým i v roce 2011, aniž by to zároveň stálo více námahy než jen pár opravdu jednoduchých a při tom skvěle zvučných nápadů. Jejich místy až folkový nádech spolu s podvědomě nutkavými upomínkami na BATHORY jsou jednoznačně ozdobou celé tvorby „one – man“ projektu Vratyase Vakyase a já si proto už teď tipuji, že FALKENBACH tím pádem nahráli jednu z těch významnějších desek letošního roku.
Pre mňa skrátka príjemný album, ktorý nehľadá nové hudobné obzory, ale ponúka minulosť vo veľmi počúvateľnej forme.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.